Mis de AI-trein niet


16 augustus 2018

Terwijl onze kmo’s schoorvoetend de e-commerce trein opstappen is de volgende halte al in zicht. Niet alleen aan de overkant van de Oceaan, maar ook bij ons behoren met name KBC en Belfius tot de wereldtop op het gebied van digitale transformatie, zeg maar Artificiële Intelligentie (AI). Niets voor onze kmo’s? Toch wel, of gaan we weer de kaas van ons brood laten eten?

Van productverkoop naar dienstverlening
Vandaag is e-commerce hoofdzakelijk gericht op de verkoop van producten. Consumenten vinden het normaal dat ze on-line kunnen bestellen. En ook dat de aankopen geleverd worden wanneer het hun past. Hier komt een nieuwe dimensie achter het muurtje kijken: dienstverlening. De consument van morgen wil dienstverlening op maat: een antwoord op zijn behoeften, iets wat zijn leven aangenamer maakt of een oplossing biedt voor de problemen van het ogenblik.

Informatie verzamelen
Je hoeft geen Google te zijn om persoonlijke data te verzamelen van klanten en prospecten – denk erom dat je de GDPR-norm respecteert. Die gegevens zijn echt wel nuttig wanneer je een promotie op poten wilt zetten. Je kent je doelgroepen en je weet welke producten of diensten hiervoor in aanmerking komen. Maar de markt evolueert in snel tempo en je moet voortdurend je strategie aanpassen. Artificiële Intelligentie ‘denkt’ in je plaats, legt verbanden, stelt keuzes voor, neemt voor een stuk het werk over waar jij geen tijd voor hebt. Toch is dit maar een deel van het verhaal.

One-to-one
Je computers verwerken met AI enorme hoeveelheden informatie, onthouden alles en combineren data uit verschillende bronnen: de persoonsgegevens die jij verzameld hebt, maar ook nieuwe trends, toekomstige evoluties en opportuniteiten die vandaag nog niet bestaan of niet gekend zijn. Zo is AI in staat een uniek beeld te vormen van elke situatie, en dus van elke klant.
We weten dat de consument van morgen veeleisend is, en dat is zijn goed recht. Hij is beter geïnformeerd dan ooit en heeft zijn keuze gemaakt: niet de mainstream, maar een eigen persoonlijkheid in een één-op één relatie met zijn leveranciers.  Bedrijven die daarop inspelen met de hulp van AI zijn de concurrentie een stap vóór.

Hoe wordt het morgen?
Zal je garage automatisch een afspraak plannen omdat de remblokken van je wagen vroegtijdig dreigen te verslijten? En zal het ziekenhuis proactief een operatiezaal en bed reserveren omdat de computer een mogelijke ingreep voorziet? Zo’n vaart zal het (hopelijk) niet lopen, en ook de grote technologiebedrijven zullen nog wel eens de belangen van de klant uit het oog verliezen. Maar gelukkig ben jij er om mogelijke fouten van AI te corrigeren… met je gezond verstand.
 

Gelieve de hoogte van uw browservenster te vergroten voor een betere website ervaring.