Crowfunding of Bootstrapping ?


24 september 2016

Je onderneming financieren is een van de grootste struikelblokken voor ondernemers. De conclusie is vaak niet al te schoon  ; je hebt nu eenmaal een bepaald bedrag nodig om de zaken op gang te krijgen.

Wat is crowdfunding?

Crowdfunding gebruikt kleine bedragen geld van een groot aantal investeerders met als doel het financieren van een product of onderneming. Het hele idee achter crowdfunding is nauw verbonden met sociale media. Gebruikers van sociale media delen nu eenmaal snel ervaringen en tips met andere gebruikers op netwerken zoals Facebook, Twitter, LinkedIn etc. Crowdfundingcampagnes kunnen er dus in slagen om op zeer korte tijd relatief hoge bedragen binnen te rijven (mits enkele voorwaarden).

Er zijn drie aandeelhouders in een crowdfundingproject:

het bedrijf of het project op zoek naar financiering ;  de investeerders die het kapitaal ter beschikking stellen; de website of organisatie die beide partijen samenbrengt

Weet wel dat die website of organisatie een deel van je investering afroomt. Wanneer een ondernemer zich registreert op een van de vele Belgische of Nederlandse crowdfunding websites, dan tekent hij of zij eigenlijk een contract. Met de ondertekening van het contract verklaart de ondernemer zich akkoord dat de site een bepaald percentage inhoudt.

Onderneming hebben tal van redenen om een crowdfunding actie op poten te zetten. Je hoorde ongetwijfeld al van enkele succesverhalen.

Dergelijke crowdfundingcampagne starten is behoorlijk eenvoudig. Je hebt er ook amper middelen voor nodig. Hoewel de stappen best wel simpel zijn, moet je toch wel even de tijd nemen om een doordachte strategie uit te dokteren.

Wat is bootstrapping?

Bootstrapping is eigenlijk net het omgekeerde van crowdfunding. Een ondernemer die opteert voor bootstrapping bouwt zijn bedrijf op van de grond met weinig tot geen extra kapitaal. Het is een succesvol pad gebleken voor heel wat bedrijfsleiders in de jongste decennia. En met een goede reden.

Ondernemers die kiezen voor bootstrapping geven de touwtjes niet uit handen. Met deze ultieme controle hoeven ze geen verantwoording af te leggen tegen potentiële investeerders en moeten ze al helemaal geen toegevingen maken. Als bedrijfsleider bepaal jij het tempo en geen groep anonieme gelddonoren. De “alles-of-niets”-atmosfeer is ook volledig afwezig in de wereld van bootstrapping. Daarom leent dit principe zich meer tot de B2B en de complexere producten en ideeën.

Kiezen voor bootstrapping of crowdfunding?

Weeg de voordelen en de struikelblokken van beide systemen goed tegen elkaar af en stel dan de échte vraag: welke van deze twee principes is het best voor jouw onderneming en de manier waarop je zaken wil doen? Crowdfunding vergt een actieve media campagne terwijl bootstrapping zweet en tranen zal eisen. Wie bereid is om hard te werken en slim te plannen, kan van beide methodes de vruchten plukken.

Gelieve de hoogte van uw browservenster te vergroten voor een betere website ervaring.